De opdracht van de brug

Succeslessen: De opdracht van de brug

 

Dit waargebeurde verhaal speelt zich een jaar of 5-6 geleden af. Ik was nog docent op een MBO school. Inmiddels was ik al een paar jaar bezig met het ontwikkelen van lessen die mijn studenten Succeslessen zijn gaan noemen.  Mensen die mij kennen of al een tijdje volgen weten dat dit lessen zijn om studenten goed voor te bereiden op de volgende stap in hun leven. Na het MBO (niv. 4) verandert er veel voor de studenten. Ze moeten belangrijke keuzes maken. Dat is niet altijd gemakkelijk in de wereld van oneindige mogelijkheden….

Voor deze lessen had in geen vast programma, geen lesmateriaal, geen regels en geen diploma-eisen. (Ik ben de school en mijn leidinggevende nog steeds zeer dankbaar voor de ruimte en het vertrouwen dat ik kreeg!) Het enige dat ik had was mijn rugzak met (soms heel verse) kennis, mijn ervaring, mijn intuïtie en de angst voor de volgende stap van de studenten. Geheel onbewust onbekwaam waren ze zich niet bewust van hun leervraag en onderliggende angst. Ze voelden zich gewoon niet happy…

Samen met de studenten ging ik op zoek naar de reden van hun onrust. Ze werden bewust onbekwaam toen ze ontdekten dat ze bang waren voor de volgende stap in hun leven. Bang om de verkeerde keuzes te maken in die oneindige mogelijkheden, bang om zich te binden, bang om zelfstandig het leven in te stappen.

Op het moment dat ze zich bewust werden van hun onbekwaamheid kwamen de leervragen. Als groep vulden ze een jaarplanning in. Plotseling riepen ze: ‘Xandra, we hebben een probleem! Het schooljaar is te kort!’ Dat is je ultieme wens als docent!

De opdracht van De Brug deden we in de 2e helft van het schooljaar. Het is heel belangrijk dat de groep zich veilig voelt, bij elkaar en bij mij. De eerste keer dat ik deze opdracht deed is voor mij meteen de meest indrukwekkende keer. Ik had niet verwacht dat deze, op het oog simpele, opdracht zoveel impact zou  hebben!

Gedurende het jaar hadden we geregeld gastdocenten. Deze werden door de studenten zelf en door mij uitgenodigd om hun kennis te delen. Een van deze docenten deed een wandel-coaching met ons. Tijdens deze prachtige wandeling wist ik dat dit ook heel goed bij mij zou passen en dat ik dit zelf ook zou kunnen.

De week na deze mooie wandeling hadden de studenten en ik de behoefte om het nog eens te doen. We gingen naar het bos tegenover de school. Prima geschikt voor een korte wandeling. Toen we bij de vijver kwamen zei een van de studenten: ‘Die brug is een mooie associatie met de overgang die we straks maken. De stap van MBO naar HBO of werk.’ Prachtig gevonden. Ik was onder de indruk.

We besloten om te onderzoeken hoe het was om die overstap te maken. Een van de studenten vond het onzin. Zij ging alvast met mij terug naar school om koffie, thee en warme chocomel te maken. In het bos gingen de studenten een voor een de brug over. Achteraf had ik er bij moeten blijven. Maar toen wist ik nog niet hoeveel impact de opdracht had…

Toen de leerling en ik met de koffie/thee/chocomel in het lokaal kwamen was de rest er inmiddels ook al. De aanblik van de studenten maakte een onuitwisbare indruk op mij. Allemaal hadden ze een totaal verschillende blik op hun gezicht: de een zat stil naar buiten te staren, een paar anderen hadden tranen op hun gezicht, iemand zat druk te schrijven en een paar waren zachtjes in gesprek.

Lopend over de brug, en sommigen aan de overkant, waren ze hun angst/blokkade onder ogen gekomen. Het was ze duidelijk geworden wat er dwars zat en wat het probleem was. Niet iedereen voelde trouwens een probleem. Er waren er ook een paar die juist heel snel naar de overkant wilden om bijvoorbeeld te ontdekken hoe het zou zijn om op eigen benen te staan.

Toen we helder hadden wat precies het probleem / de vraag was konden we concreet aan de slag met de oplossing.

Inmiddels heb ik de opdracht van de brug vaker gedaan. Het is niet altijd een brug, soms is het een kruispunt of een hek op het pad. Ik laat de studenten nooit meer alleen tijdens de oefening!

Soms is er externe hulp nodig. Ik ben tenslotte geen psycholoog. In alle gevallen geeft het inzicht en handvatten om mee aan de slag te gaan.

Van te voren vinden de studenten de opdracht vaak zweverig klinken. Als ze het eenmaal ervaren hebben weten ze dat dit niet zo is.

Wil je hier meer over weten of het zelf gaan gebruiken voor jouw studenten? Klik dan op de onderstaande knop.

 

Ben je benieuwd naar de andere succeslessen?

Ben je, na het lezen van dit verhaal, benieuwd geworden naar de inhoud van de andere succeslessen? Onder het genot van een kop koffie / thee / warme chocomel bij de open haard vertel ik je er meer over.
Maak via de onderstaande knop een afspraak.