Over Xandra Koops

Studiekeuzecoaching en meer...

Mijn naam is Inspiratiemotor. Dit is wie ik ben en wat ik doe.....

De naam Inspiratiemotor heb ik 2014 bedacht. Toen kon ik nog niet weten dat die naam 5 jaar later zou passen als een jas. De naam geeft precies aan wie ik ben en wat ik doe.  

Al mijn hele werkende leven werk ik met jongeren. Al voor mijn afstuderen aan de STOAS-APH, pedagogische hogeschool, ben ik aan de slag gegaan in het MBO onderwijs. Ik mocht de opleiding Bloem&Design opzetten bij Terra MBO in Groningen. Het was mijn bedoeling om 5 jaar te werken aan het opzetten van de opleiding om daarna weer ergens anders een uitdaging te zoeken. Dat liep heel anders. Er was telkens weer iets nieuws te ontwikkelen. En als dat er niet was verzon ik zelf wel iets. Zo heb ik met studenten en collega's ruim 10 keer mooie bloemengala's mogen presenteren in de Oosterpoort en Martiniplaza. Alle leerlingen van onze vakgroep op het podium en 1000 mensen in de zaal.

Behoefte van de student

Ongeveer een jaar of 8 geleden zag ik dat studenten steeds meer angst kregen om keuzes te maken voor de toekomst. De mogelijkheden zijn zo oneindig dat het bijna onmogelijk lijkt om de juiste studie te kiezen. Samen met mijn studenten heb ik lessen ontwikkeld waar ze echt behoefte aan hadden. De studenten noemden deze lessen Succeslessen.

 De basis van deze lessen was ontdekken wie je nu eigenlijk echt bent. Veel scholen doen vooral aan kennisoverdracht waardoor studenten niet goed weten wie ze nu zelf eigenlijk zijn. Als je niet goed weet wie je bent, wat je leuk vindt en wat jouw talent is, dan is het ook erg moeilijk om een studie te kiezen die goed bij je past.

Om kennis te kunnen overdragen is er eerst een basis van vertrouwen nodig

In 2017 heb ik er voor gekozen om, na 23 jaar, te stoppen met mijn werk in het reguliere onderwijs. Het was tijd om studenten op mijn eigen manier te begeleiden. De starre Nederlandse onderwijs structuur bood te weinig ruimte aan mijn manier van werken. Ik ben op mijn best wanneer ik mag improviseren op dat wat de student nodig heeft. Dat kan het best wanneer er de tijd en ruimte is om echt contact te maken met de student om vervolgens vanuit de basis van vertrouwen samen te kunnen werken. Pas dan ben ik Inspirerend voor een student en staat hij/zij open voor de kennis en ervaring die ik kan overdragen.

Kroontjes op mijn werk

Inmiddels mag ik kroontjes zetten op mijn werk. Met veel van mijn oud studenten heb ik nog contact. Niet dagelijks natuurlijk maar social media is geweldig om in contact te blijven. Het doet mij goed om te zien hoe mijn oud-studenten zich ontwikkelen. Het is een kroontje op mijn werk als een student van 20 jaar geleden langs komt om te vertellen over haar privé-situatie. Het is een kroontje op mijn werk als ik wordt uitgenodigd voor de baret uitreiking van een oud-student die nu bij defensie werkt. Het is een kroontje op mijn werk wanneer een oud student appt voor de lesopdrachten van de succeslessen omdat hij nu zelf docent is. Allemaal zijn ze op hun beurt een Inspiratiemotor voor anderen geworden. Dat maakt me blij en dat is waarom ik zo geniet van wat ik doe!

Vragen?

Start de Inspiratiemotor!

Moet jij een studie kiezen maar heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken? Na een traject bij Inspiratiemotor heb je voldoende (zelf)vertrouwen en kennis om de keuze te maken die echt bij jou past!